Adatlap
Panaszok, tanácskérések beérkezés szerinti megoszlásban
|
írásos
|
elektronikus |
telefonos |
személyes |
összesen |
panasz db |
4 |
3 |
82 |
85 |
174 |
tanács |
- |
- |
66 |
38 |
104 |
összesen |
4 |
3 |
148 |
123 |
278 |
Panaszok, tanácskérések száma szakmai megoszlás szerint
Megnevezés |
panasz |
tanács |
összesen |
Élelmiszer |
8 |
4 |
12 |
Ruházat (cipő) |
15 |
20 |
35 |
Iparcikk |
32 |
25 |
57 |
Ker.szolgáltatás |
8 |
7 |
15 |
Árubemutatók |
14 |
9 |
23 |
Nyugtaadás hiánya |
15 |
2 |
17 |
Árfeltüntetés hiánya |
16 |
3 |
19 |
Reklámozott áruk hiánya |
12 |
- |
12 |
Kereskedelem összesen |
120 |
70 |
190 |
Építőipar |
5 |
3 |
8 |
Pénzügyi szolg. |
6 |
3 |
9 |
Közüzemi szolgáltatások |
29 |
14 |
43 |
Turisztika |
- |
1 |
1 |
Hírközlés |
3 |
3 |
6 |
Egyéb |
5 |
6 |
11 |
Vendéglátás |
6 |
4 |
10 |
összesen |
174 |
104 |
278 |
3. Panaszok, tanácskérések alapján megtett intézkedéseket:
|
panasz |
tanács |
összesen |
Ügyfél tájékoztatása |
62 |
97 |
159 |
Érintett vállalkozás megkeresése |
50 |
2 |
52 |
Érintett hatóság megkeresése |
32 |
- |
32 |
Békéltető Testülethez továbbítás |
6 |
5 |
11 |
Megyei főügyészségi feljelentés |
2 |
- |
2 |
Egyéb |
22 |
- |
22 |
Összesen |
174 |
104 |
278 |
A panaszos ügyekre történő visszajelzések
Az ügyfél tájékoztatást adott az eljárás eredményéről |
15 |
8,6% |
Az ügyfél nem adott tájékoztatást |
159 |
91,4% |
Összesen |
174 |
100% |
5. Panaszok jogosságának megítélése
Jogos panasz |
111 |
63,8% |
Jogtalan panasz |
63 |
36,2% |
6. Irodánk közreműködésével történt konkrét vagyoni érdekekhez kapcsolódó Ft-ban kifejezhető érdeksérelmek orvoslása.
élelmiszerszakmában 2 (eset), árukicserélésre vételár módosítása miatt: |
1 560.- Ft |
|
hibás teljesítés miatt árucsere, híradástechnika (1) |
3 500.- Ft |
|
|
Háztartási gép (8) |
321 700.- Ft |
ruházati áru (1) |
7 500.- Ft |
|
bútor (1) |
211 000.- Ft |
|
egyéb (3) |
94 000.- Ft |
|
hibás teljesítés miatt vételárvisszafizetés: háztartási gép(3) |
99 000.- Ft |
|
|
híradástechnika (1) |
80 000.- Ft |
|
ruházat |
4 800.- Ft |
szolgáltatási díjból engedmény: ker. szolg. Bútoráthúzás (1) |
95 000.- Ft |
|
|
Hírközlés (2) |
58 600.- Ft |
|
Gázszolgáltatás, számlamódosítás (1) |
1 359 000.- Ft |
|
Vízszámla módosítás(1) |
8 000.- Ft |
díjtalan hibajavítás (becslés): háztartási gép (6) |
62 000.- Ft |
|
|
híradástechnika (2) |
27 000.- Ft |
|
egyéb árengedmény(2) |
5 600.- Ft |
Lakástatarozással összefüggő költségmódosítás(1) |
190 000.- Ft |
|
Összesen: |
2 628 260.- Ft |
Ügyfélforgalmunkat annak megoszlását eredményességet a fenti táblázaton mutattuk be.
1 - 2 táblázathoz
Változatlanul vezet a telefonos megkeresés. Panaszok, tanácskérések 53,2% telefonon bonyolódik le. A személyes megkeresések mintegy 44%.
Ruházati, cipő, textíliákra vonatkozó panasz, tanácsadás, kérések száma az előzőhöz képest csökkent, az összes érdeklődés csupán 12,6%-a irányult erre a területre.
Ugyanakkor emelkedett a panaszok, tanácskérések száma. 57 (20,5%) a tartós fogyasztási cikkekre, jótállási, szavatossági jogok érvényesítésére vonatkozóan. (Erről a helyi Fogyasztóvédelmi Felügyelőséget is tájékoztattuk.)
Kereskedelem vonatkozásában egyre több a panaszkodás a nyugtaadás, árfeltüntetés hiányára, nem utolsó sorban a kirándulással- vendéglátással egybekötött árubemutatókon történő erőszakos magatartásra, tisztességtelen kereskedői tevékenységre. Gyakorlatból tudjuk, hogy ezek a „panaszkodások” általában jogosak, de rendszerint megfoghatatlanok. Utólag már nem bizonyíthatók, így felelősségre vonás rendszerint elmarad. Büntetlenül lehet tovább folytatni az ilyen tevékenységet
A fogyasztók széles körű felvilágosítása a megoldás, pl.: hogy ott az üzletben az adott pillanatban rögzítsék a vásárlók könyvébe, mikor milyen reklámozott áru hiányzott, vagy az aláírás előtt alaposan olvassa el a szerződést stb. Mi ezek fontosságára klubfoglalkozásokon, fogadónapokon rendszeresen felhívjuk a figyelmet. Néhány esetben, tapasztaltuk is ennek eredményét.
Jelentős még a közüzemi szolgáltatásokra vonatkozópanaszok száma: 43 (15,5%) legtöbb ezen belül a gázszolgáltató váltással kapcsolatban merült fel.
3-4 táblázat
Irodánkhoz forduló minden egyes ügyfelünknek részletes felvilágosítást adtunk annak jogszabályi hátterével. (hová lehet fordulni, minőség ellenőrzés vizsgálati költségekről stb.)
Igény esetén megírtuk a panaszbeadványt. Közvetlenül vagy közvetve több hatósággal vagyunk kapcsolatban. (MEH, E-ON, Tigáz)
Külön kívánunk foglalkozni két ügyészségi eljárással, ami törvénysértő szerződéssel, illetve törvénysértő lakógyűlési határozattal kapcsolatos. Annál is inkább mivel sok fogyasztót illetve lakót érint.
M.J.-né nyíregyházi nyugdíjasunk még 2010-ben kereste fel irodánkat. Elpanaszolták, hogy lakóépületüket hőszigetelni fogják. A lakógyűlés olyan határozatot hozott, hogy lakás nagyságától függetlenül minden lakóra egyformán terhelik rá a költséget. Nem tud tenni semmit, holott neki egy kis lakása van. A panaszt mi is jogosnak véltük. Azonnal felvettük a kapcsolatot a megyei főügyészséggel. Olyan tájékoztatást kaptunk, M.J.-né adja be a panaszát az ügyészséghez a lakóközösség határozata ellen.
M.J-né nevében megírtuk a panaszt az ügyészségnek. Az ügyészség a lakógyűlés határozatát felülvizsgálta és törvénysértőnek ítélte. Egyben rendelkezett az alapterület szerinti költségelosztásra.
Így M.J.-né nyugdíjas társunknak 190 000.- Ft költségmegtakarítást értünk el. Természetesen az ítélet nem csak M.J.-nére vonatkozott, hanem minden lakóra. (Főleg kisebb nyugdíjasokat érintett. Számukat a lakótömbön belül nem ismerjük.)
A másik ügyészségi eljárás L.J-né nagydobosi nyugdíjas panaszlevele nyomán keletkezett. A nevezett azzal a panasszal kereste meg irodánkat, hogy árubemutatón vett részt Life Menegment Program Kft szervezésében. (BP) Szerződést kötött egy 68900 Ft-os színterápiás lámpára. A Kft viszont nem a szerződés szerinti lámpát szállította le. A Kft- vel nem boldogult, ígérgetéseket kap, nem cserélik, illetve nem veszik vissza a lámpát.
Az iratokból megállapítottuk, hogy „hibás” teljesítés történt. Közvetlenül írásban megkerestük a Kft-t. A Kft az eltérő teljesítést „meglepő módon” gyorsan elismerte, a vételárat soron kívül visszafizette a lámpa ellenében.
Feltűnt ugyanakkor, hogy a szerződés megjegyzés rovatában- ez már nem volt a panasz tárgya- külön felbélyegzett szöveg, mellyel a szerződés 5. pontját kiegészítették. Ennek lényege ha a vevő szerződéstől eláll, 25 % bánatpénzt köteles megfizetni. Így a vevőknek eszébe sem mert jutni, hogy szerződéstől el is lehet állni, vagyis a törvény biztosítja 8 napon belüli elállási jogot. A szerződést jogsértőknek találtuk, azonnal feljelentést tettünk az Sz-Sz-B Megyei Főügyészségen. A Főügyészség 2010 április 18-án kelt ítélete alapján valamennyi „ilyen szerződés érvényét veszti”.
Egyben kötelezte a Kft-t a felmerült eljárási költségek megtérítésére. Továbbá saját költségén a Népszabadság Közlemény rovatában a bírósági ítéletet közzétenni. Az ítélet jogerős. Itt sincs tudomásunk arról, hány fogyasztót, idős embert vezettek félre, tévesztettek meg, csaptak be ezzel az igen tisztességtelen módszerrel. Nagydobos községből minden esetben 3-at biztosan.
Panaszügyintézés eredményességét erőfeszítéseink ellenére nem tudjuk lemérni a panaszosok még olyan esetben sem jeleznek vissza, amikor az intézkedésünk jelentős előnnyel jár a fogyasztó részére. (Itt van pl.: M.J-né panaszügye aki nem jelezte felénk, hogy megkapta a számára igen kedvező ítéletet.)
A támogatott időszakban mindössze 15 fő jelzett vissza a panaszokra vetítve 8,6%. A szúrópróba szerinti felmérések viszont azt bizonyítják a közreműködésünkkel történt ügyintézések (beleértve a tanácsainkat is) a fogyasztó szempontjából általában kedvezően zárultak le.
A 6. sz. kimutatásban szólni kell még egy kirívóan magas K.S-né kemecsei lakost érintő
2 529 000. Ft TIGÁZ követelésről.
A nevezett panaszában elmondta, hogy a TIGÁZ több mint 2 millió Ft-ot követel szabálytalan gázvételezés miatt, holott Ő ezt a mennyiségű gázt nem fogyasztotta. Elmondta, hogy gázóránál külső beavatkozást nem állapítottak meg, holott az óra megjárta az OMH –t is, ennek ellenére követeli a szóban lévő összeget a szolgáltató a következő címen: a tized köbmétereket jelző 3 piros számmal szemben az egyes helyértékű egész fogyasztott köbmétert jelző szám is piros. Erről Ő nem tehet, a követelést jogtalannak tartja, nem is tudja kifizetni.
Levélben felülvizsgálati kérelemmel fordultunk a MEH-hez egyben a fogyasztó tájékoztatta a TIGÁZ-t a felülvizsgálati kérelemről. A napokban K.S-né visszajelzett, a követelést
1 359 000 Ft-al csökkentette:a szolgáltató, kéri nyilatkozatát.A fogyasztó közölte egyenlőre nem nyilatkozik a TIGÁZ-nak, megvárja a MEH válaszát.
Jelenleg még több áthúzódó panaszügyünk van, 5 EON, illetve TIGÁZ számlakifogás intézése van még folyamatban.