Adatlap

  1. Panaszok, tanácskérések beérkezés szerinti megoszlásban



írásos


elektronikus

telefonos

személyes

összesen

panasz db

4

3

82

85

174

tanács

-

-

66

38

104

összesen

4

3

148

123

278


  1. Panaszok, tanácskérések száma szakmai megoszlás szerint


Megnevezés

panasz

tanács

összesen

Élelmiszer

8

4

12

Ruházat (cipő)

15

20

35

Iparcikk

32

25

57

Ker.szolgáltatás

8

7

15

Árubemutatók

14

9

23

Nyugtaadás hiánya

15

2

17

Árfeltüntetés hiánya

16

3

19

Reklámozott áruk hiánya

12

-

12

Kereskedelem összesen

120

70

190

Építőipar

5

3

8

Pénzügyi szolg.

6

3

9

Közüzemi szolgáltatások

29

14

43

Turisztika

-

1

1

Hírközlés

3

3

6

Egyéb

5

6

11

Vendéglátás

6

4

10

összesen

174

104

278


3. Panaszok, tanácskérések alapján megtett intézkedéseket:



panasz

tanács

összesen

Ügyfél tájékoztatása

62

97

159

Érintett vállalkozás megkeresése

50

2

52

Érintett hatóság megkeresése

32

-

32

Békéltető Testülethez továbbítás

6

5

11

Megyei főügyészségi feljelentés

2

-

2

Egyéb

22

-

22

Összesen

174

104

278


  1. A panaszos ügyekre történő visszajelzések


Az ügyfél tájékoztatást adott az eljárás eredményéről

15

8,6%

Az ügyfél nem adott tájékoztatást

159

91,4%

Összesen

174

100%


5. Panaszok jogosságának megítélése


Jogos panasz

111

63,8%

Jogtalan panasz

63

36,2%


6. Irodánk közreműködésével történt konkrét vagyoni érdekekhez kapcsolódó Ft-ban kifejezhető érdeksérelmek orvoslása.



élelmiszerszakmában 2 (eset), árukicserélésre vételár módosítása miatt:

1 560.- Ft

hibás teljesítés miatt árucsere, híradástechnika (1)

3 500.- Ft


Háztartási gép (8)

321 700.- Ft

ruházati áru (1)

7 500.- Ft

bútor (1)

211 000.- Ft

egyéb (3)

94 000.- Ft

hibás teljesítés miatt vételárvisszafizetés: háztartási gép(3)

99 000.- Ft


híradástechnika (1)

80 000.- Ft


ruházat

4 800.- Ft

szolgáltatási díjból engedmény: ker. szolg. Bútoráthúzás (1)

95 000.- Ft


Hírközlés (2)

58 600.- Ft


Gázszolgáltatás, számlamódosítás (1)

1 359 000.- Ft


Vízszámla módosítás(1)

8 000.- Ft

díjtalan hibajavítás (becslés): háztartási gép (6)

62 000.- Ft


híradástechnika (2)

27 000.- Ft


egyéb árengedmény(2)

5 600.- Ft

Lakástatarozással összefüggő költségmódosítás(1)

190 000.- Ft

Összesen:

2 628 260.- Ft


Ügyfélforgalmunkat annak megoszlását eredményességet a fenti táblázaton mutattuk be.


1 - 2 táblázathoz

Változatlanul vezet a telefonos megkeresés. Panaszok, tanácskérések 53,2% telefonon bonyolódik le. A személyes megkeresések mintegy 44%.

A fogyasztók széles körű felvilágosítása a megoldás, pl.: hogy ott az üzletben az adott pillanatban rögzítsék a vásárlók könyvébe, mikor milyen reklámozott áru hiányzott, vagy az aláírás előtt alaposan olvassa el a szerződést stb. Mi ezek fontosságára klubfoglalkozásokon, fogadónapokon rendszeresen felhívjuk a figyelmet. Néhány esetben, tapasztaltuk is ennek eredményét.


3-4 táblázat

Irodánkhoz forduló minden egyes ügyfelünknek részletes felvilágosítást adtunk annak jogszabályi hátterével. (hová lehet fordulni, minőség ellenőrzés vizsgálati költségekről stb.)

Igény esetén megírtuk a panaszbeadványt. Közvetlenül vagy közvetve több hatósággal vagyunk kapcsolatban. (MEH, E-ON, Tigáz)

Külön kívánunk foglalkozni két ügyészségi eljárással, ami törvénysértő szerződéssel, illetve törvénysértő lakógyűlési határozattal kapcsolatos. Annál is inkább mivel sok fogyasztót illetve lakót érint.

M.J.-né nyíregyházi nyugdíjasunk még 2010-ben kereste fel irodánkat. Elpanaszolták, hogy lakóépületüket hőszigetelni fogják. A lakógyűlés olyan határozatot hozott, hogy lakás nagyságától függetlenül minden lakóra egyformán terhelik rá a költséget. Nem tud tenni semmit, holott neki egy kis lakása van. A panaszt mi is jogosnak véltük. Azonnal felvettük a kapcsolatot a megyei főügyészséggel. Olyan tájékoztatást kaptunk, M.J.-né adja be a panaszát az ügyészséghez a lakóközösség határozata ellen.

M.J-né nevében megírtuk a panaszt az ügyészségnek. Az ügyészség a lakógyűlés határozatát felülvizsgálta és törvénysértőnek ítélte. Egyben rendelkezett az alapterület szerinti költségelosztásra.

Így M.J.-né nyugdíjas társunknak 190 000.- Ft költségmegtakarítást értünk el. Természetesen az ítélet nem csak M.J.-nére vonatkozott, hanem minden lakóra. (Főleg kisebb nyugdíjasokat érintett. Számukat a lakótömbön belül nem ismerjük.)


A másik ügyészségi eljárás L.J-né nagydobosi nyugdíjas panaszlevele nyomán keletkezett. A nevezett azzal a panasszal kereste meg irodánkat, hogy árubemutatón vett részt Life Menegment Program Kft szervezésében. (BP) Szerződést kötött egy 68900 Ft-os színterápiás lámpára. A Kft viszont nem a szerződés szerinti lámpát szállította le. A Kft- vel nem boldogult, ígérgetéseket kap, nem cserélik, illetve nem veszik vissza a lámpát.

Az iratokból megállapítottuk, hogy „hibás” teljesítés történt. Közvetlenül írásban megkerestük a Kft-t. A Kft az eltérő teljesítést „meglepő módon” gyorsan elismerte, a vételárat soron kívül visszafizette a lámpa ellenében.

Feltűnt ugyanakkor, hogy a szerződés megjegyzés rovatában- ez már nem volt a panasz tárgya- külön felbélyegzett szöveg, mellyel a szerződés 5. pontját kiegészítették. Ennek lényege ha a vevő szerződéstől eláll, 25 % bánatpénzt köteles megfizetni. Így a vevőknek eszébe sem mert jutni, hogy szerződéstől el is lehet állni, vagyis a törvény biztosítja 8 napon belüli elállási jogot. A szerződést jogsértőknek találtuk, azonnal feljelentést tettünk az Sz-Sz-B Megyei Főügyészségen. A Főügyészség 2010 április 18-án kelt ítélete alapján valamennyi „ilyen szerződés érvényét veszti”.

Egyben kötelezte a Kft-t a felmerült eljárási költségek megtérítésére. Továbbá saját költségén a Népszabadság Közlemény rovatában a bírósági ítéletet közzétenni. Az ítélet jogerős. Itt sincs tudomásunk arról, hány fogyasztót, idős embert vezettek félre, tévesztettek meg, csaptak be ezzel az igen tisztességtelen módszerrel. Nagydobos községből minden esetben 3-at biztosan.

Panaszügyintézés eredményességét erőfeszítéseink ellenére nem tudjuk lemérni a panaszosok még olyan esetben sem jeleznek vissza, amikor az intézkedésünk jelentős előnnyel jár a fogyasztó részére. (Itt van pl.: M.J-né panaszügye aki nem jelezte felénk, hogy megkapta a számára igen kedvező ítéletet.)

A támogatott időszakban mindössze 15 fő jelzett vissza a panaszokra vetítve 8,6%. A szúrópróba szerinti felmérések viszont azt bizonyítják a közreműködésünkkel történt ügyintézések (beleértve a tanácsainkat is) a fogyasztó szempontjából általában kedvezően zárultak le.

A 6. sz. kimutatásban szólni kell még egy kirívóan magas K.S-né kemecsei lakost érintő

2 529 000. Ft TIGÁZ követelésről.

A nevezett panaszában elmondta, hogy a TIGÁZ több mint 2 millió Ft-ot követel szabálytalan gázvételezés miatt, holott Ő ezt a mennyiségű gázt nem fogyasztotta. Elmondta, hogy gázóránál külső beavatkozást nem állapítottak meg, holott az óra megjárta az OMH –t is, ennek ellenére követeli a szóban lévő összeget a szolgáltató a következő címen: a tized köbmétereket jelző 3 piros számmal szemben az egyes helyértékű egész fogyasztott köbmétert jelző szám is piros. Erről Ő nem tehet, a követelést jogtalannak tartja, nem is tudja kifizetni.

Levélben felülvizsgálati kérelemmel fordultunk a MEH-hez egyben a fogyasztó tájékoztatta a TIGÁZ-t a felülvizsgálati kérelemről. A napokban K.S-né visszajelzett, a követelést

1 359 000 Ft-al csökkentette:a szolgáltató, kéri nyilatkozatát.A fogyasztó közölte egyenlőre nem nyilatkozik a TIGÁZ-nak, megvárja a MEH válaszát.


Jelenleg még több áthúzódó panaszügyünk van, 5 EON, illetve TIGÁZ számlakifogás intézése van még folyamatban.