Adatlap

  1. Panaszok, tanácskérések beérkezés szerinti megoszlásban



írásos


elektronikus

telefonos

személyes

összesen

panasz db

10

5

73

68

156

tanács

-

1

65

33

99

összesen

10

6

138

101

255


2. Adja meg a panaszok tárgy szerinti megoszlását:


Megnevezés

panasz

tanács

összesen

Élelmiszer

13

10

23

Ruházat (cipő)

36

30

66

Iparcikk

25

22

57

Ker.szolg. egyéb

6

3

9

Kereskedelem összesen

80

65

145

Építőipar

4

3

7

Pénzügyi szolg.

6

5

11

Közüzemi szolgáltatások

28

13

41

Turisztika

1

1

2

Hírközlés

10

3

13

Egyéb

21

5

26

Vendéglátás

6

4

10

összesen

156

99

255


3. Panaszok nyomán megtett intézkedéseket:



panasz

tanács

összesen

Ügyfél tájékoztatása

54

99

152

Érintett vállalkozás megkeresése

55

-

-

Érintett hatóság megkeresése

25

-

-

Békéltető Testülethez továbbítás

10

-

-

Egyéb

12

-

-

Összesen

156

99

255


4. A panaszos ügyek eredményessége:


Az ügyfél tájékoztatást adott az eljárás eredményéről

11

7.1%

Az ügyfél nem adott tájékoztatást

145

92,9%

Összesen

156

100%


Jogos panasz

104

66,7%

Jogtalan panasz

52

33,7%


1-2 sz. táblázathoz.


Ügyfélforgalmunk 39,6% át telefonon bonyolítjuk le. Erre való tekintettel ez évben külön „fogyasztóvédelmi vonalat” szereltettünk be a megyei szövetség irodájába.


Panaszok, tanácskérések számának 56,9%-a a kereskedelemi szolgáltatásra irányul. Ezért szükségét érezzük ezek külön részletezésének.

  • Legtöbb panasz, tanács kérés 66 (25,9%) ruházati, cipő áruk minőségi kifogás intézésével kapcsolatban hangzik el.

  • Jelentős a jótállási jogok érvényesítésével kapcsolatos jelzések száma is 57 (22,4%)

  • Az élelmiszerre vonatkozó panaszok száma 23, (9,0%). E területen dominál a nem megfelelő ártájékoztatás, lejárt áruk forgalmazása. Talán nagyobb figyelmet érdemel a táplálékkiegészítő cikkekre irányuló jelzés. Többen sérelmezték, ezek „hatástalanságát”. Talán központilag a jövőben ezen cikkek forgalmazása nagyobb figyelmet érdemelne.

  • Nem hagyományos kereskedelmi ügyek közül kiemelni, a közüzemi szolgáltatásra vonatkozó ügyeket. 41(16,1%) pl.: gázszámlák értelmezésével, gázszolgáltató váltással kapcsolatban merültek fel.


Nem mehetünk el amellett sem, hogy egyre több fogsor, szemüveg készítéssel kapcsolatos kifogások száma. Ilyen esetekben a panaszosainkat az ÁNTSZ- hez irányítjuk. (2-3 alkalommal sikerrel is zárult)


Egyre gyakoribb az engedményes áron reklámozott áruk hiányára vonatkozó bejelentés. A panaszosok rendszerint nem tudják bizonyítani, mikor milyen akciós áru nem volt készleten. Így a felelőségre vonás rendre elmarad. Ezt a tisztességtelen kereskedelmi reklámtevékenységet büntetlenül folytathatják a vállalkozók.


3-4 sz. táblázathoz


Tanácsadó irodánkat felkereső valamennyi ügyfelünket részletesen tájékoztatjuk a bejelentés jogosságáról, az adott ügyben milyen intézkedésre van lehetőség, kihez kell, vagy lehet fordulni érdemi intézkedés miatt.

Így közvetlenül, vagy közvetett formában nagyon sok hatósággal van kapcsolatunk. Sikeres ügyintézés céljából napi kapcsolatban vagyunk az NFH nyíregyházi kirendeltséggel, a helyi állategészségügyi hatósággal. Az NFH- val együttműködési megállapodásunk van. Ennek keretében hozzánk irányítanak olyan fogyasztót, aki egy- egy beadvány megírására, vagy más segítségre szorul.


A fenti hatóságokon túl kapcsolatunk van a Borsod, Hajdú, Fővárosi felügyelőségekkel, adóhivatalokkal, Hírközlési Felügyelettel, a Magyar Energiahivatallal, stb.

A fogyasztói visszajelzések száma alacsony, mindössze 11 (a jogos panaszok 10,6%) A panaszok lezárására való visszakérdezés idő- és költségigényes, így csak feltételezni lehet, amikor a panasz már nem jelentkezik, az ügy eredményesen lezárult.

Szúrópróba szerű felmérés alakalmával többen meglepő módon jelezték, hogy a panaszuk a „beadványunk” alapján megnyugtató módon rendeződött. Példának lehet megemlíteni Sz. E. nyházi lakos pénzügyét. A nevezett szőnyegtisztítót vásárolt, még múlt év szeptember végén 169 ezer Ft-ért tartozékhiányosan és hibásan adták át a gépet, nem lehetett üzembe helyezni, és használatba venni. Az átadó irathamisítást követett el, mert utólag akarta irathamisitással bizonyítani a hiánytalan teljesítést. Hosszas levelezés után sikerült elérni a vételár visszafizetését. A fogyasztó már nem jelentkezett se személyesen, se telefonon, majd amikor érdeklődtünk, közölte: „már visszakaptam a pénzt”…


Az utólagos felmérés alapján 39 esetről van tudomásunk amikor a közbenjárásunkra a fogyasztó szempontjából eredményesen zárult a panaszuk.


Konkrétan vagyoni érdekhez kapcsolódó pénzben kifejezhető érdeksérelmek orvoslása 24 esetben történt meg.


- élelmiszerszakmában 5 (eset), árukicserélésre vételár módosítása miatt: 8000.- Ft

  • hibás teljesítés miatt árucsere,

    • híradástechnika (2): 170000.- Ft

    • hűtőgép (2): 120000.- Ft

    • ruházati áru (2): 26000.- Ft

    • egyéb (3): 48000.- Ft

  • hibás teljesítés miatt vételárvisszafizetés:

  • invitel szolgáltatás (1): 10000.- Ft

    • bútor(1): 120000.- Ft

    • gázszolg.díj (2): 57000.- Ft

    • szőnyegtisztító (1): 161000.- Ft

    • ruházat (2): 25000.- Ft

    • egyéb: 17000.- Ft

  • szolgáltatási díjból engedmény: mag tisztítás (1): 100000.- Ft

    • egyéb (2): 11000.- Ft

  • díjtalan hibajavítás 3 eset (becslés): 12000.- Ft


ÖSSZESEN: 893000.- Ft


Legalább 12 esetben jártunk közben a hibás jótállásos áru gyorsabb hibakijavításában.

Továbbá 2 áthúzódó bírósági eljárás zárult le a beszámolási időszakban. Az egyik esetben bizonyíték hiányában lezárult a panaszügy.

A másik ügyben a mobiltelefon minőségével kapcsolatban benyújtott követelést megítélték a fogyasztónak.