A trükkök tárháza korlátlan, a pofátlanság határtalan

A termékbemutatók visszataszító módszereiről számolt be a Blikknek egy „szakmabeli”. A fiatalember egy olyan direkt marketinges cégnél dolgozott, amelyik sorra verte át a kiszolgáltatott embereket, leginkább a nyugdíjasokat.

A társaság egészségmegőrző termékeket árul, vitaminokat, táplálékkiegészítőket. A meggyőzés első lépéseként a termékbemutatón egészségügyi felmérést végeztek az ügyfélen, akit egy biorezonanciás gépnek nevezett szerkezetre kapcsoltak. A csodagép „megmondja”, hogy milyen a „beteg” állapota – általában természetesen fél lábbal már a sírban van mindenki. A kütyü olyan dolgokat vizsgál, mint pél­dául a megfoghatatlan érzelmi index, az ínszalagok állapota, a vállizomtapadás, vagy az ásványi anyagok jelenléte. A rémisztő eredmények láttán azután az üzletkötő azonnal felajánlja a lehetőséget termékeik megvásárlására.

Kétszer én is kipróbáltam egy ilyen vizsgálatot. Elsőre minden eredményem borzasztó volt, pár nappal később pedig, a gép szerint már nyoma sem volt az állítólagos agyér-elmeszesedésemnek – jellemezte a szerkezet hitelességét a fiatalember.

Az egészségmegőrző termékeket 120–200 ezer forintért kínálták a „nagybeteg” ügyfeleknek anyagi helyzetüktől függően. Volt köztük olyan, akinek orvos volt a férje: őt pont azzal tudták meggyőzni, hogy a párja sem akarná, hogy beteg legyen.

Nem eladok, hanem meggyógyítok!” „Miért hagyja, hogy a gyerekei megtiltsák önnek a gyógyulást? Teljesen felesleges hazamennie, és megbeszélni velük!” – így győzködik az ügynökök az „áldozatot”.
Pszichológusok szerint az, hogy csoportosan vesznek részt a termékbemutatókon, szintén az ügynökök malmára hajtja a vizet, hiszen az úgynevezett csoportnyomásnak engedelmeskedve, az ember akarata könnyebben megtörik, könnyen megy bele számára kedvezőtlen dologba is.

Több évre elkötelezhetik

a termékbemutatók látogatóit

Több évre elkötelezhetik a termékbemutatók látogatóit azzal, hogy az ilyen eseményeken áruhitelt kínálnak nekik – erre hívta fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) sajtószóvivője. Basa Andrea nemrég az M1-en beszélt arról: eljárásaik során gyakran tapasztalják, hogy a termékbemutatókon nemcsak a szervezők, hanem pénzügyi szolgáltatók is részt vesznek, és egy rossz döntéssel hosszú időre elköteleződhetnek azok, akiknek nem lett volna keretük az adott termék megvásárlására.
A szóvivő tájékoztatása szerint, az elmúlt öt évben több mint tíz versenyfelügyeleti eljárást indítottak, egyebek mellett a tájékoztatás megtévesztő tartalma és tisztességtelen felépítése miatt, de olyan eset is akadt, ahol azonnali döntéshozatalra kényszerítették a résztvevőket.
A GVH vizsgálatai a teljes kommunikációs kampányra vonatkoznak, és ha valami nem felel meg a jogszabályoknak, a cég előző évi nettó árbevételének 10 százalékáig terjedő bírságot szabnak ki – ismertette Basa Andrea, hozzátéve, súlyosbító körülménynek számít, ha sérülékeny fogyasztóval szemben, hosszú időszakon keresztül vagy széles körben követnek el jogsértést.

A termékbemutatókon az ajánlatok elsődleges címzettjei a nyugdíjasok, vagy olyan sérülékeny fogyasztók, akiket egészségi állapotuk, életkoruk vagy nehéz anyagi helyzetük miatt könnyebben befolyásolnak a hirdetések; valamint az is gyakran előfordul, hogy a megtévesztő szóbeli tájékoztatásokon alapuló értékesítés érdekében egy pénzügyi intézet áruhitelt ajánl.
A termékbemutatón történő vásárlás előtt mindenki tájékozódjon a termékről, a szervezőkről, hogy nem éri-e meg máshol megvásárolni az adott eszközt, mérlegelje az áruhitel felvételével járó, akár több évig tartó anyagi terheket.
Arra is felhívták a figyelmet, hogy a fogyasztók
minden vásárlás előtt győződjenek meg a termékbemutatón ajánlott termék egészségre gyakorolt hatásairól, kérjék el a hatósági tanúsítványait, tájékozódjanak a termék vagy a terápiás módszer mellékhatásairól, illetve arról, hogy más, szintén fennálló egészségügyi problémájuk esetén is alkalmazható-e.
A hivatal közleményében a vásárlói tudatosság fontosságát is kiemelte: ha a fogyasztók nem kívánják igénybe venni az ajánlatot, a hozzá kapcsolódó szerződést sem kell aláírniuk, valamint ha valaki a termék megvásárlása után meggondolta magát, éljen 14 napos elállási jogával. Az elállási jog azonban csak az üzlethelyiségen kívül, és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztót – tették hozzá.

Forrás: blikk.hu


Fogyasztóvédelemmel kapcsolatos cikkeink