Hogyan kell visszavinni a boltba valamit?


Amikor megveszünk valamit, jobb esetben mindig reméljük, hogy a legjobb és legszebb dolgot sikerült beszereznünk. De van, mikor fény derül egy-egy anyaghibára itt vagy ott, esetleg pár hónap elteltével mondja fel a szolgálatot az adott termék, vagy csak egyszerüen rájövünk, hogy mégsem tetszik annyira, amit választottunk. Kérdés, hogy ilyenkor mi a teendő? Sajnos a vevők többsége nem ismeri sem a jogait, sem pedig a kötelezettségeit egy ilyen esetben. Arra mindig érdemes odafigyelni, hogy az aktuális szabályok állandóan változnak, ezért mielőtt „akcióba lépsz”, nézz utána az aktualitásoknak!Lépések

1. Azonnali csere: Ha a vásárlást követő 3 napon belül történik a meghibásodás, és a hiba a rendeltetésszerü használatot akadályozza, a forgalmazó köteles az árut kicserélni. Érdemes tehát rögtön vásárlás után kipróbálni, ellenőrizni a terméket!

2. Szavatosság: A fogyasztók a hiba felfedezése után minél hamarabb kötelesek érvényesíteni szavatossági igényeiket, illetve ha menthető okból erre nem képesek, legfeljebb két hónapon belül. Az általános szavatossági idő 6 hónap: ekkor a forgalmazó köteles bizonyítani, hogy a hiba a termékben vásárláskor is fennállt. Ettől általában a forgalmazók eltekintenek, és „szó nélkül” visszaveszik az árut. Általában cserét ajánlanak, a vételárat csak ritka esetben térítik vissza.

3. A hat hónap leteltével azonban a vevőnek kell bizonyítania, hogy a hiba vásárláskor is létezett. Ez nehéz feladat a vevő számára, mert a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség, illetve más független, akkreditált intézmény – például a KERMI – által végzett vizsgálat költségeit a vevőnek kell állnia. Azonban, ha a kifogása alaposnak minősül, a forgalmazó köteles ezt megtéríteni.

4. A vásárlástól számított két éven túl azonban nem érvényesíthető szavatossági igény.(Ez az igény érvényesítésre nyitva álló idő azonban idővel változhat is, hiszen a polgári törvénykönyv is néha változik.)

5. Jótállás: Bizonyos tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállási kötelezettséget jogszabály ír elő. Ez annyit jelent, hogy a gyártó, forgalmazó garantálja, hogy a megvásárolt termék legalább egy évig kifogástalanul fog müködni. A szavatosság és a jótállás közötti különbséget jogásszal tudod megérteni, kérdezz az ügyvédedtől, ha nagy értékü vagyontárgyadról van szó (autó, több milliós számítástechnikai eszköz stb.)

6. Egyes fogyasztási cikkekre vételártól függetlenül kötelező jótállás vonatkozik. Ilyenek pl: hütő-, a mosógép, a t¨zhely, a varrógép, a porszívó, a gépkocsi, a telefon vagy a mobiltelefon.

7. A fogyasztási cikkek másik csoportjánál csak 10 000 Ft vételár felett van kötelező jótállás. Ezek pl: tévé, rádió, óra.

8. Mit tehetünk internetes rendelés esetén? Az interneten rendelt termékekre a 17/1999-es kormányrendelet vonatkozik. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a fogyasztó a termék kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül indokolás nélkül elálljon a szerződéstől és visszakérje a vételárat. Azaz kell írnunk egy ajánlott levelet, melyben jelezzük igényünket, hogy elállunk a szerződéstől és a levél feladásával egy időben visszaküldjük magát a megrendelt terméket is! Természetesen ebben az esetben a visszaküldés díját a vevőnek kell állnia.

Tippek

 A jótállás esetében a vásárlónak nem kell bizonyítania, hogy vétlen a termék meghibásodásában.

 Korábbi tapasztalat: laptop részletre történő vásárlásakor érdemes a forgalmazónál érdeklődni, ugyanis egyes forgalmazóknál a havi törlesztő részlet minimális emelkedésével plusz 1 év jótállási időt lehet vásárolni.

 A szerződéstől való elállás lehetősége még az olyan „vásárlások” esetén is lehetséges, mint például az ügynökön keresztül kötött életbiztosítás. Ennek értelmében 30 napig a befektetési termékkel kombinált életbiztosításokra is vonatkozik a „visszavétel” kötelessége.

 Az akciós termékek kivételt képeznek az általános termék-viszszavételi szabályok alól, ezért érdemes megvétel előtt rákérdezni, hogy az adott termékre milyen előírások vonatkoznak!

 Amennyiben reklamációra kerül a sor, érdemes elkérni az arról készült jegyzőkönyvet, hogyha esetleg a Fogyasztóvédelmi Hivatalhoz akarunk fordulni, legyen bizonyíték a kezünkben.

 A javításra, cserére átadott áruról kérjünk elismervényt, mindig ellenőrizzük, hogy helyesek-e az azon szereplő adataink!

 Ha bármilyen speciális esettel kapcsolatos kérdés merülne fel, a Fogyasztóvédelmi Fórumon kérhető online segítség!


Forrás: http://fogyasztovedelem.hu


Fogyasztóvédelemmel kapcsolatos cikkeink