Leszokunk a tévénézésről?

A gyerekeket már alig érdekli

A gyerekek feleannyi időt töltenek a tévé előtt, mint a felnőttek. Viszont ők körülbelül hatszor több online videót néznek meg, mint a szüleik - derült ki egy Nagy-Britanniában készült felmérésből.

Egy új brit felmérés adatai szerint a 11-15 éves gyerekek jóval kevesebbet tévéznek, mint a szüleik. Az ő körükben az online videoklipek és az egyéb internetes tartalmak fogyasztása a jellemzőbb. Ők körülbelül hatszor annyi időt töltenek a YouTube vagy a Vimeo előtt, mint a felnőttek.

Úgy tűnik tehát, hogy a hagyományos televíziózás ideje lejárt. A tévézési szokások változása nagy fejtörést okoz az olyan nagy tévétársaságoknak is, mint amilyen a BBC. A médiaóriás vezetői most azon gondolkodnak, hogyan tudják követni az új fogyasztási trendet.

A tévézés ára

Ha valaki naponta három vagy több órát tévézik, megduplázza annak az esélyét, hogy idő előtt hal meg. Az ok az ülő életmód káros hatásaiban keresendő - állítják spanyol kutatók.

A felmérés adatai azt mutatják, hogy Nagy-Britanniában a 11-15 éves korosztály tagjai átlagosan 1 óra 32 percet töltenek a televízió előtt naponta. A szüleik majdnem kétszer ennyi időt tévéznek: napi 2 óra 58 percet átlagosan. Viszont míg a 11-15 évesek napi átlag 33 percet néznek online videókat a YouTube-on és a hasonló videómegosztókon, addig a felnőttek ezzel csupán napi 5 percet töltenek el. Azt egyelőre nehéz lenne megjósolni, hogy a mostani fiatalok megtartják-e ezt a szokásukat, mire felnőnek. Mindenesetre, ha igen, akkor az a televíziózás teljes átalakulásával fog járni.

A tévétársaságok, így a BBC adásai is jelenleg ingyenesen érhetők el tévéműsorok online néven. Ezeket egyelőre a lakosságnak csupán 2 százaléka fogyasztja rendszeresen. Azonban ha a mai gyerekek tévézési szokásai nem változnak, akkor a televíziótársaságoknak az online szolgáltatásaikat is át kell majd alakítaniuk. A felmérés adatai szerint ugyanis a 11-15 éves korosztály tagjai 12 százalékban online nézik a televízióadásokat; átlagosan napi 13 percet. (A felnőttek is körülbelül ugyanennyi időt nézik az online adásokat, csakhogy ez az ő tévénézési idejüknek csupán a 6 százalékát teszi ki.)

A felmérésben 1644 felnőtt és 359 gyerek vett részt (6-15 évesek); azt kérték tőlük, hogy készítsenek „tévénézési naplót”, amelyben rögzítik a napi tévézési szokásaikat. Kiderült, hogy a felnőttek 94 százaléka legalább heti szinten néz tévét, míg a gyerekek esetében ez az arány csupán 75 százalék. A 6-11 évesek 60 százaléka azonban heti szinten rendszeresen használ táblagépet, míg a felnőtt korosztályban a tabletet heti szinten használók aránya csupán 38 százalék. 

A szabadidő-eltöltési szokások változását jelzi az is, hogy a 11-15 éves korosztály tagjai feleakkora valószínűséggel olvasnak könyvet vagy újságot, mint a felnőttek, és sokkal kevésbé hallgatnak rádiót is. A megváltozott médiafogyasztási szokások tehát az élet legtöbb területén éreztetik majd hatásaikat.

Forrás: Házi Patika.hu


Fogyasztóvédelemmel kapcsolatos cikkeink