Újra a termékbemutatókról

Az idősek többsége gyakran kap termékbemutatós és hasonló ajánlatokat, százból csak ötüket nem érik el az ilyen meghívások. A nyugdíjasok a legfőbb címzettjei ennek az értékesítési formának – derült ki egy friss statisztikai felmérésből.

A nyugdíjasok úgy érzik, a termékek, a szolgáltatások bemutatására szóló meghívások jobbára őket érik el, mert ők napközben többet vannak otthon. Ezt bizonyítja egy nemrégiben végzett felmérés is. A kérdőívet 722 idős ember töltötte ki. Válaszaik szerint 41 százalékuk mindig megbánta, ha elment ilyen rendezvényre, 47 százalékuk csak néha. S a nyugdíjasok 12 százaléka egyáltalán nem bánta meg, hogy kihasználta az invitálást. Többen azt írták a kérdőívre, hogy soha nem mennek el ilyen bemutatókra.

A „Szokták-e hívni termékbemutatókra, szolgáltatás reklámozására különböző ügynökök az ajánlataikkal?” kérdésre a nyugdíjasok 67 százaléka azt válaszolta, hogy gyakran, 28 százalékuk azt, hogy ritkán.

Persze nem szabályellenesek ezek az eladási formák, csak érdemes körültekintőnek lenniük a mai időseknek, akik életük nagy részében nem szereztek tapasztalatokat ezekről az újabb értékesítési technikákról. Akkoriban ugyanis még a kereskedelemben nem alkalmaztak ilyen vásárlásösztönző módszereket. Dr. Rechnitzer János, a Széchenyi István Egyetem tanára, aki regionális kutatásokkal foglalkozik, azt is megjegyezte a statisztikai eredmények kapcsán, hogy nem csak több idejük van a nyugdíjasoknak, általánosságban nagyobb is a bizalmuk az emberek, a termékajánlatok iránt. Az információk valóságtartalmában kevésbé kételkednek. Előfordul, hogy koruk, egészségi állapotuk miatt kiszolgáltatottabbak, ezért könnyebben befolyásolhatók, főként, ha a problémáikra kínálnak megoldást a bemutatók. Azt is tudniuk kell azonban a gazdasági szakember szerint, hogy a válságban felerősödött a vásárlásösztönzés. S ugyan a termékbemutatók divatja, véleménye szerint, lecsengőben van, de várható, hogy kitalálnak újabb marketingeszközöket az eladással foglalkozók, amiket még nem ismernek ki az emberek.

A fogyasztóvédelmi hatóság honlapján (www.nfh.hu) elolvasható vizsgálati jelentés szerint tavaly 180 árubemutatón végeztek felügyelők ellenőrzést, és 117 esetben tártak fel jogsértést, így a kifogásolási arány 65 százalékos volt. Ez javulást jelent, mert 2011-ben elérte a 76 százalékot. A tavaly vizsgált árubemutatókon 201 olyan tájékoztatás hangzott el, amely alkalmas volt a hallgatóság megtévesztésére a kínált termék jellemzőit illetően.

Sok múlhat a helyszínen

Az üzleten kívüli vásárlásra vonatkozó különleges „elállási szabály” szerint a szerződést a vevő nyolc munkanapon belül indoklás nélkül felbonthatja: ha visszaadja a terméket, visszakérheti árát. Ez azonban nem vonatkozik azokra az esetekre, amikor a termékbemutatót az árusító cég székhelyén, fióktelepén tartották. Erről szerződéskötés előtt érdemes tájékozódni – ajánlja Horváth László fogyasztóvédelemmel foglalkozó szakember. Azt is elmondta, hogy kötelező a vásárlót tájékoztatni „elállási lehetőségéről” és arról is, hogy ebben az ügyben milyen címen kit kereshet.

Forrás: Generációnk


Fogyasztóvédelemmel kapcsolatos cikkeink