10 (jó)tanács a fogyasztói (ön)védelemhez

Vásárlásokra, szolgáltatások igénybevételére (közüzemi szolgáltatástól a hírközlési szolgáltatáson át, a javító karbantartó szolgáltatásig) fel kell készülni. A tapasztalat szerint nagyon sok sérelem érheti a fogyasztókat. Váratlan helyzetek adódhatnak elő, és nem tudjuk a jogainkat érvényesíteni. Ezek megelőzése céljából a következőket ajánlom:


  1. Vásárlás, szolgáltatás igénybevétele előtt ALAPOS TÁJÉKOZÓDÁS:

    - piaci viszonyokról

    - ár (minőség- szolgáltatás színvonalának összhangjával)Tényleges szükségletünkből induljunk ki! Ne a reklám határozza meg a vásárlási szándékot!

    (Nézzünk be a spájzba, ruhatárba mielőtt elindulunk vásárolni!)

  2. A megvásárolni kívánt árut minden esetben alaposan vizsgáljuk meg!

    - Élelmiszernél lejárati időt, csomagolás állapotát ellenőrizzük!

    - Ruházati árut lehetőleg próbáljuk fel!

    - Műszaki cikket próbáljuk ki!

    Körültekintő vásárlással sok problémát megelőzhetünk.

  3. Fizetési jegyzéket (számla, nyugta) mindig őrizzük meg, mivel szavatossági jogainkat csak ezzel tudjuk kereskedővel, szolgáltatóval szemben érvényesíteni! HA NYUGTÁT NEM ADNAK, KÉRJÜNK!

  4. A jótállási jegyet, vásárlói tájékoztatót minden esetben tanulmányozzuk! (Különösen ha az adott áru meghibásodik.) Ezekből az iratokból ismerjük meg jogainkat, az áru használatával, tárolásával, karbantartásával kapcsolatos tudnivalókat.

  5. Ne adjunk ki árut (pl.: javításra) pénzt (előleg) átvételi elismervény nélkül! Ennek hiányában utólag nem lehet bizonyítani mikor, kinek, mire, milyen árut, összegű pénzt adtunk át.

  6. Ha minőségi kifogást nyújtunk be, jótállásos javítást rendelünk meg, ragaszkodjunk a jegyzőkönyv felvételéhez, vagy garanciális áruknál „részletes átvételi” elismervényhez.! Ha jegyzőkönyv kiállításra nem kerül sor, bátran nyúljunk a vásárlók könyvéhez!

  7. Lehetőleg ne vásároljunk üzleten kívüli alkalmi árusoktól! Sok veszélyt rejteget (pl. egészségre), ráadásul nem tudjuk kivel szemben érvényesíteni jogainkat meghibásodás esetén.

  8. Óvatosan kezeljük a kirándulással, vacsorával egybekötött árubemutatókat! Nem feltétlenül kell ott, és azonnal dönteni. A szerződést mielőtt aláírjuk, alaposan tanulmányozzuk át!

  9. Kerüljük a telefonos, szóbeli minőségi kifogás intézését, megrendelést, különösen ha már egyszer nem vezetett eredményre! Helyezzük előtérbe az írásos bejelentést akár postai úton, vagy vásárlók könyvi bejegyzéssel.

  10. Ha elutasítanak, NE LEGYÜNK BELENYUGVÓK! Járjunk utána, kérdezzünk! Forduljunk hatósághoz, civil szervezethez!

    Tájékozódásunkhoz hozzá tartozik, mikor, milyen ügyben kihez kell, vagy lehet fordulni, ahonnan megnyugtató intézésre számíthatunk. A legfontosabb”régiós” panaszintéző szervek címét az alábbiakban közöljük.

    Iván László, fogyasztóvédelmi tanácsadó

Fontosabb panaszügyi szervek, és elérhetőségük
Vissza a főoldalra